Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obrazek     19. února 2010 proběhlo již 7. setkání fandů MHD s vedením Dopravní společnosti Zlín - Otrokovice, a. s.. Náplní byly praktické informace z provozu MHD ve Zlíně. Já se zaměřím pouze na stránku vozového parku, protože ten je hlavní náplní mého webu. Celou zprávu Pavla Trávníčka můžete číst zde.

 

     Ještě na chvíli odbočím od hlavního tématu celého mého článku, naše návštěva začala na dispečinku. Na minulém setkání nám byl představen zkušební provoz kamer, které sledují stěžejní ulice a nejdůležitější zastávky ve Zlíně a Otrokovicích. Dispečeři tak mohou na jednom monitoru sledovat aktuální dopravní situaci.

Obrazek

Vlevo vidíte monitor pro sledování provozu, vpravo pak pro zobrazení informačních panelů.

     Spolu s kamerami byly zprovozněny i nová a repasované informační panely na zastávkách. Jejich dálkové ovládání je možné přímo z dispečinku a lze na ně mimo odjezdů spojů zobrazit i mimořádné informace. Na dispečinku se panely zobrazují a ovládají na druhém monitoru.

 

Obrazek

Detail monitoru panelů.

 

 

     Teď už ale k hlavnímu tématu. V rámci obnovy vozového parku v letošním roce je naplánován nákup dvou kusů autobusů. Již bylo vypsáno i výběrové řízení. Má jít o jeden solo autobus o délce mezi 10 a 11 metry a jeden kloubový autobus o délce 18 metrů. Zatím nemá cenu spekulovat o tom, jaká značka zvítězí, záleží především na nabídnuté ceně.

     Letos budou vyřazeny další dva kusy autobusů typu SOR 9.5. Tyto nepříliš vhodné autobusy slouží ve zlínské MHD na víkendových a méně vytížených linkách již od roku 1999, každý z nich má najeto přes půl milionu kilometrů a tak je nejvyšší čas se s nimi rozloučit. Jejich středopodlažní uspořádání a mechanická převodovka taktéž nebylo ideální do městského provozu, ale i přesto odvedly kus dobré práce především o víkendech, kdy byly nasazovány na většině autobusových linek. Již minulý rok byly tři kusy vyřazeny a odprodány někam do Bulharska nebo Rumunska.

 

Obrazek

Ředitel DSZO p. Kocháň a vedoucí dopravního úseku p. Nosálek zodpovídají dotazy účastníků.

 

     Co se týká poslední vyřazené Karosy 700 (B 741, ev. č. 813), stále ještě čeká na nového majitele a pokud se zájemce nenajde, bude poskytnuta k cvičení zlínským profesionálním hasičům, podobně jako vozy 368, 369 a 814.

     U autobusů byl dosazen nový typ tachografu, který umí zaznamenat mnoho úkonů vozidla. Mimo sledování dráhy a rychlosti je to například i doba pobytu na zastávce, otevření a zavření dveří a další zajímavé nebo pro některé případy důležité údaje. Data se v tachografu ukládají na dobu 30-ti dní. Provádějí se jejich námátkové kontroly, ovšem v případě nějaké stížnosti nebo problému lze taky prokázat vinu nebo nevinu řidiče.

     Generální opravy, za poslední více než rok se ve Zlíně opět rozběhly generální opravy trolejbusů. Začalo to vozy pro DP Chomutov a Jirkov, v současné době jde o větší množství vozů pro DP Bratislava. Tyto generálky nejsou záležitostí DSZO, opravy provádí společnost Zliner a v dílná Dopravní  společnosti se provádí pouze repase elektrické výzbroje trolejbusů, takže nám vedení neposkytlo žádné vyjádření a odkázalo nás na společnost Zliner. Na nádvoří vozovny už delší dobu postává žilinský trolejbus 15TrM, ev. č. 227. Ten sem byl přitažen ze Slovenska už minulý rok ještě před zavedením mýtného a o jeho opravě se bude jednat až v druhé polovině tohoto roku. Potvrzena nám byl také prodej minulý rok vyřazené 15TrM ev. č. 344, která se u Zlineru podrobila generální opravě a převlékla do nového červeného laku DP Bratislava, kde byla začátkem roku nasazena do provozu pod evidenčním číslem 6639.

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář